Wednesday 21 January 2015

Pregnancy Journey : Selesema dan Batuk

Assalamualaikum...


Ehemm... semalam birthday aku yang ke 29 tahun... iye.. dah 29 tahun dah. Tahun ni last berada dalam lingkungan umur 20-an. Hikhik!
Semalam jugak aku terlantar seharian kat rumah kerana tak sihat. Selesema plus sakit kepala dan batuk sikit. Pagi-pagi bersiap macam nak ke office last-last lepas husband parking nak pergi naik komuter, elok je kaki aku melencong ke klinik. Hihi.. dapat la MC sehari. Rasa tak sihat sangat. Allah! Dugaan kecil. Dulu selalu jugak selesema tapi tak seberat yang aku rasa ketika tengah mengandung ni. Kepala jadi berat. Badan pun of course lah berat jugak. Hehe... dalam dok terbaring sebab sakit kepala tu, baby aktif pulak la bergerak gerak kat dalam perut goyang-goyang buntut, tendang tendang... aiyoo.. memang takde mood lah pulak nak layan baby. Cian budak kecik ni. Tepuk tepuk perut sambil cakap " baby, mama cakit ni, duduk diam-diam jap ye... " lepas tu elok jer die diam.

Dari apa yang aku baca dalam blog, ibu ibu hamil tidak digalakkan untuk mengambil ubat-ubatan tertentu bagi mempercepatkan proses penyembuhan. Tapi aku makan je ubat selsema sebab dah tak tahan sangat cuma paracetamol untuk demam dan sakit kepala jer aku tak makan. Antara cara semulajadi yang aku baca ialah :-

1. Minum air sekurang-kurangnya 1.5L sehari. Air yang banyak boleh mengelakkan dehidrasi dan mencairkan lendir-lendir akibat selsema.
2. Makan makanan seimbang yang ada sayur dan buah. Pilih sayur yang kaya dengan vitamin c.
3. Banyakkan berehat
4. Bersenam
5. Makan madu

Aku sekarang dah mengandung 33 minggu. Lebih kurang 8 bulan dah. Tak lama lagi dah. Last check up Sabtu lepas 17 January, doc kata kepala baby dah engage. Dah ada kt bawah dah. Pandai dia cari pintu nak keluar. Hehehehe... so yang timbul-timbul kt perut aku tu buntut dia la agaknya. Suka betul dia tonggek-tonggek ye! Hihihi aku sekarang kerap betul berulang ke toilet nak buang air. Kadang-kadang rasa ngilu kat ari-ari sebab kepala baby dah menghimpit pundi kencing. Allah... penat tau berulang alik ke toilet. Tapi takpe, kejap je ni. Baby pun macam tak sabar nak jumpa mama ngan abah dia kot.

Barang-barang baby semua dah aku siapkan. Beg ke hospital pun dah siap. Letak semua barang siap-siap kt tepi so nanti bila aku start sakit husband dah tau kat mana nak ambil. Cuma set bersalin, bengkung dan tungku jer tak cari lagi ni. Tukang urut pun aku tak booking lagi. Takpe ada lagi berapa minggu ni.

Next checkup sepatutnya lagi 2 minggu. Bila dah masuk 8 bulan ni checkup akan jadi lebih kerap kerana doc nak monitor baby. Bila bila masa je dari sekarang kita boleh bersalin. Tapi next weekend aku nak balik kampung. Last balik la time tu. So jadinya checkup 8 Feb pulak. Huhu...

Itu saja la cerita minggu ni. Daaa...

No comments: