Thursday 14 April 2011

Umur Yang Sesuai Bagi Lelaki Untuk Berkahwin?

Assalamualaikum... Kome buat ape tu?

Haihh mengantuknye petang-petang gini. Hari ni kat opis keje makan jer. Breakfast, lunch, dinner semua orang belanja. Rezeki jangan ditolak. Heheeheheh... tak tau la kenapa kebelakangan ni nafsu makan aku mencanak-canak naik. Bf aku suka la tu kalau aku gemuk. Dulu masa mula-mula bercinta aku gemuk. Lepas tu aku kurang sihat pastu busy dengan thesis berat aku turun mendadak jadi la kurus kering macam sekarang ni. Dia bising suruh aku gemuk balik. Pelik betul. Sesetengah orang suka perempuan kurus badan selim melim. Aku dah kurus dia suruh gemuk pulak. Ehhh sori... melalut dari tajuk asal. :)

Ok. Aku cuma nak tahu jer. Agak-agaknya la kan, umur berapa yang sesuai bagi lelaki untuk mendirikan perkahwinan?

16 -  20 tahun?
Jarang la aku dengar lelaki kawen masa umur belasan tahun. Kalau zaman dulu ada la kot. Kerja pun tak ada lagi harap parents tanggung jer. Tapi aku ada rakan sekelas masa sekolah dulu. Dia kawen betul-betul lepas dapat result SPM. Lelaki beb! Kalau perempuan aku tak heran sangat. Memang mengejutkan semua orang la sebab kelas kami (5 Sains 1) adalah antara kelas yang terbaik di sekolah dimana para pelajarnya sambung belajar ke peringkat yang lebih tinggi tapi dia sorang jer tak. (Ehh.. bukan nak kate yang aku nih pandai.. tak tak.. cume nak kuatkan cerita jer :P). Dengar-dengar cerita sekarang dia dah ada anak dua. Besar dah.

21 - 24 tahun?
Adalah sikit kot yang berkahwin dalam lingkungan umur ni. Tapi aku rasa lelaki yang baru yang berumur awal 20-an macam ni tak matang sangat. Kawen pun kalau tak kuat iman bercerai berai jer buat apa. Macam bf aku, baru jer habis degree. Baru nak mulakan karier. Baru nak simpan duit. Baru nak mulakan segala-galanya. Mana sempat nak fikir kawen? Ok. Mungkin bagi sesetengah orang lain pulak ceritanya kan.

25 - 29 tahun?
Aku rasa dalam lingkungan umur 25 keatas adalah sesuai bagi lelaki untuk mulakan tanggungjawab baru. Bagi yang dah berkemampuan tu kalau dah ada calon buat nak tunggu lama-lama kan. Kalau dah cecah ke angka 29 tahun tu aku rasa mesti parents masing-masing dah panas punggung mintak menantu. Kalau tak ada calon tapi duit dah ada suruh jer parents carikan. Apa susah! Tapi kalau hati lelaki tu rasa tak suka perempuan itu cerita lain lah kan. Sepatutnya pada umur ni lelaki tu patut dah ada sedikit simpanan atau aset. Kalau tak ada lansung tu aku rasa dia memang loser la.

30 - 34 tahun?
Kalau umur yang macam ni kebanyakannya terdiri dari lelaki yang berkerjaya dan tak sempat nak cari gf kot. Hehehehehe.. ker tak hensem?

35 tahun ke atas?
Duda kot? ker perkahwinan untuk kali ke 2 atau ke 3? ehehehe

Semua diatas ni cuma pendapat aku yang aku ambil dari pengalaman orang-orang di sekeliling aku jer. Kalau salah harap maaf. Bagi perempuan pulak lain. Start umur awal 20-an pun parents dah sibuk-sibuk nak kawenkan anak dara diorang. Sekarang ni pun aku pekakkan telinga jer bila mak aku bukak mulut bab kawen. Aku bukan tak nak kawen lagi cuma hati aku belum terbuka nak kawen. Banyak lagi benda yang aku nak capai. Ok la itu jer yang aku nak bebel dalam entry ni.

Damn... serius aku rasa ngantuk gila. rasa cam nak golek-golek bawah meja (T_T") Uhukkk!!!!

No comments: