Monday 11 April 2011

Ujian Pap Smear

Salam kepagian Isnin semue.. hihihi...

Last week agak busy dengan kerja. Tak sempat lansung nak berjalan-jalan ke blog orang. Ehh... tak! ada jugak la curi-curi masa baca belog orang. Lagi pun last week mood tak berapa baik. PMS kot [(-_-") ehhe.. tak perlu kot cerita kat sini?]. Tapi aku tetap benda nak kongsi ni. 

Last week ada la dalam dua tiga hari tu aku diserang sakit bahagian ari-ari. Pedihnya menyucuk-nyucuk. Macam ada jarum jer kat dalam rahim dok cucuk-cucuk (T_T) Pastu aku tak boleh nak bangun. Boleh baring mengiring jer. Sakitnya datang lebih kurang beberapa jam jer pastu hilang. Pastu selang sehari kene balik. Lepas tu tak sakit dah sampai sekarang. Tapi aku selalu jugak la kena sakit ari-ari menyucuk-nyucuk macam ni. Period bulan ni pun dah lewat seminggu lebih. Selalunya normal on time jer. Aku risau dah ni. Aku belom kawen dan tak mengamalkan gaya hidup bebas. Wuwuwuwu... 

Risau la. Takut sakit apa-apa. Nak tanya kat orang, aku tak tau nak rujuk pada siapa. My bf dah suruh pegi check doktor takut jadi sakit apa-apa. Aiyooo... aku ni takut nak gi jumpa doktor. Mula la fikir bukan-bukan. Taknak la sebut penyakit berbahaya yang serang orang perempuan tu... Apa tah nama dia Kanser Servik  ker Kanser Rahim ? Ehh dah tersebut! Kalau demam pun aku telan panadol jer. Tu pun panadol tu aku tenung dulu lebih kurang setengah jam sambil fikir nak makan ker taknak. Heee... Penakut makan ubat.

So aku gugel jer kat internet. Hmm.. patut ker aku jumpe gynecologist buat pemeriksaan? Aku jumpa satu info ni pasal Ujian Pap Smear. Tapi perlu ker aku buat? Mai kita tengok sat...

 

Apa itu ujian Pap Smear?

Ujian Pap Smear adalah ujian saringan bagi mengesan kanser serviks peringkat awal. Ianya diantara ujian saringan yang terbukti boleh menyelamatkan nyawa.

Apa itu serviks?

Serviks adalah pangkal rahim. Sebelum menjadi kanser, serviks menunjukkan perubahan di dalam sel-selnya yang merupakan peringkat pra-kanser. Peringkat awal ini mengambil masa beberapa tahun sebelum ia bertukar kepada kanser serviks dan pap smear boleh mengesannya peringkat ini dengan mudah.

Siapakah yang perlukan ujian Pap ?

Setiap wanita yang pernah mangadakan hubungan seks perlu menjalani ujian Pap terutamanya:
  1. Mereka memulakan hubungan seks pada usia < 18 tahun (Oh tak!)
  2. Mereka yang mempunyai pasangan seks berbilang. (Oii.. lagi la tidak!)
  3. Pasangan seks wanita tersebut atau suami yang mempunyai ramai pasangan seks. (Uik.. lom kawen lagi.)
  4. Mereka yang mempunyai Jangkitan kuman HPV (agen penyebab kanser). (Nak berjangkit dari mana? Takde la kan.)
  5. Perokok (Lagi la tidak)
  6. Tidak pernah/lebih 3 tahun tidak melakukan ujian Pap Smear. (Lansung tak pernah buat)

Bagaimanakah ujian Pap Smear dilakukan?

Pemeriksaan faraj akan dilakukan dengan mengunakan speculum. Kawasan dalaman faraj dan serviks akan dilihat dengan mata kasar. Setiap ketidaknormalan akan diperiksa dengan teliti.
Dengan mengunakan kayu kayu kecil (spatula) sel-sel pada bahagian serviks akan diambil dan akan dismear pada permukaan slaid. Slaid ini kemudiannya dihantar ke makmal untuk diproses sebelum dibuat pemeriksaan mikroskopik.

Bilakah waktu yang sesuai untuk ujian Pap Smear dilakukan?

Ujian mudah ini boleh dilakukan pada bila-bila masa anda tidak didatangi haid kerana sel darah merah boleh mengganggu pemeriksaan mikroskopik. Sebolehknya elakkan hubungan seks pada malam sebelumnya.


(o_o") Ohhh... Ujian Pap Smear untuk orang yang dah kawen dah pernah melakukan seks ajer ek? So aku ni tak payah la kan :p Tapi aku masih risau sebab selalu kene sakit macam ni.  Perlukan bantuan tapi tak tau nak rujuk pada siapa. Ohh... nak kawen! nak baby! (-_-") Parah budak Cida nih...

Sumber info :  Ujian Pap Smear

No comments: